PLE-info

PLE-info diat

Ohjeita WordPress-blogin käyttöön

Sosiaalisen median vallankumous  video 2´3o´´

”Tarinaa PLE:n rakentamisesta” – video, 3´55´´

Videon blogi löytyy osoitteesta http://demople.wordpress.com/

PLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen rakentaminen-blogi

Savonia-amk SAVONIA-AMK_Sosiaalisen-median-ohjeet

MTV3 Sosiaalisesta mediasta ja lääkäreiden blogikirjoittelusta

Välimuistin ja sivuhistorian tyhjennys Internet Explorerista

Välimuistin ja sivuhistorian tyhjennys Firefox-selaimesta

PLE-infon pitäjä kirjoittaa kommenttikenttään

  • yksikön, jossa info-pidetty
  • osallistujamäärän / josta naisia n kpl
  • mahdollisia kysymyksiä, asioita tai ideoita,  joita infossa nousi esille
Mainokset

21 vastausta artikkeliin: PLE-info

  1. Aija Hietanen sanoo:

    PLE-info KYS/ sydänosasto 2241/Aija Hietanen
    Osallistujia 12 /12 naista
    Tilaisuuden kesto n. 35 minuuttia

    Mukana oli myös PLE-opiskelija. Yhdellä ohjaajalla oli jo aiempaa kokemusta ple-ohjaamisesta.

    Keskusteltiin, pitäisikö ohjaajan kirjoittaa palaute vielä wordilla, että jäisi dokumenttia palautteesta, mitä on antanut. Olin sitä mieltä, että ei tuplakirjaamista, vaan luotetaan siihen, että opiskelija ei muokkaa palautetta jälkikäteen. Tarkkana tietty pitää olla ja jos haluaa, niin tokihan voi ottaa tai tehdä niin päin, että kirjoittaa sen wordille ja sieltä copypastella siirtää sen kommenttikenttään.

    PeLE-videota ei katsottu, koska koneessa ei ollut äänikorttia.

  2. Aija Hietanen sanoo:

    PLE-info KYS/ Neurokirurgian osasto 2251/ Aija Hietanen
    Osallistujia: 10/10 naista
    Tilaisuuden kesto. n. 1h

    Kävin läpi myös sen vaihtoehdon, että jos joku ohjaajista ei halua kirjoittaa opiskelijan blogiin ja ylipäätään sosiaaliseen mediaan, niin vaihtoehtona on kirjoittaminen wordille tai sähköpostiin, jonka opiskelija sitten itse siirtää omaan PLE:hen.

    Ohjaaja voi antaa palautetta joko omalla nimellä (suositeltavin vaihtoehto), tai sitten esim. kirjoittamalla Harjoittelun ohjaaja A.H.

    PeLE-videou katsottiin lopussa, vaikka koneessa ei ollutkaan ääntä.

  3. Anna-Leena Ruotsalainen sanoo:

    PLE info / Julkulan Psykiatria/ Anna-Leena Ruotsalainen
    Osallistujia: 13 / 10 naista

    Keskustelussa nousi esille vastuu, kuka vastaa siitä mitä opiskelija kirjoittaa. Onko vastuu opiskelijan, koulun opettajan vai harjoittelun ohjaajan. Nostin esille että kirjoittamisesta on aina vastuussa itse kirjoittaja, mutta opettajat koululla ohjeistavat opiskelijoita niin että mitä ei saa kirjoittaa ja että puhutaa julkisesta kirjoittamisesta. Myös ohjaajantehtävänä on puuttua opiskelijan kirjoittamiseen jos näkee että siellä on tietoja jotka sinne eivät kuulu.

  4. Aija Hietanen sanoo:

    PLE info / KYS, lastentautien pkl / Aija Hietanen
    Osallistuja: 15 / 15 naisia

    Infossa tuli hyvä ehdotus, että lähtötaso / tavoitteet olisivat eri sivulla ja oppimispäiväkirja olisi vaikka sen alasivuna. Näin ei tulisi liian pitkiä tekstejä luettevaksi ohjaajalle. Lisäksi keskusteltiin kuinka usein ohjaajan tulee kirjoittaa opiskelijan PLE.hen. Sanoin, että ainakin väliarviointi ja loppuyhteenveto tulee tehdä. Ja jos mielenkiintoa ja aikaa riittää, niin opiskelijan on sitä tyytyväisempi, mitä enemmän ohjaaja on paneutunut hänen prosessiin.

  5. Aija Hietanen sanoo:

    PLE info / KYS, sisätautien osasto 2106 / Aija Hietanen
    osallistujia: 11 / 10 naisia

    Mukana oli myös yksi opiskelija, jonka PLE.tä katseltiin.

  6. Anna-Leena Ruotsalainen sanoo:

    PLE info KYS os. 2203/2201/Anna-Leena Ruotsalainen
    Osallistujia: 12 / 12 naista

    Henkilökunta oli kiinnostuneita ja heillä jo jonkinverran kokemusta. Kokivat hyväksi blogin harjoittelun dokumentointiin.

  7. Anna-Leena Ruotsalainen sanoo:

    PLE info KYS os. 2244/2243, Anna-Leena Ruotsalainen
    Osallistujia: 10 / 9 naista

    Osastolla oli ollut jo opiskelijoita joilla blogi käytössä. Kokemukset tähän mennessä olleet hyviä.

  8. Anna-Leena Ruotsalainen sanoo:

    PLE info KYS varahenkilöstö, Anna-Leena Ruotsalainen
    Osallistujia: 2 / 2 naista

    Kokivat hyvänä idean.

  9. Anna-Leena Ruotsalainen sanoo:

    PLE info KYS / fysiatria, Anna-Leena Ruotsalainen
    Osallistujia: 25 / 23 naista

    Keskusteltiin, jos opiskelijalla erikoinen / harvinaninen case (esim. palovamma), niin harjoittelun jälkeen opiskelijan on hyvä muuttaa harjoittelun salasana, jotta tiedot eivät leviä eteenpäin. Keskusteltiin, miten opiskelija voi muuttaa esim. saamaansa palautetta kun hakee töihin esim. valmistumisen jälkeen.
    Info tilaisuudessa posiviivinen asenne muutokselle ja toimintaterapiassa hyviä kokemuksia.

  10. Anna-Leena Ruotsalainen sanoo:

    PLE info : Kys / Tarinan psykiatria, Anna-Leena Ruotsalainen
    Osallistujia: 10 / 8 naista

    Osallistujialla positiivinen asenne uutta kohtaan.Useampi ohjaaja ohjaa opiskelijaa ja jokainen antaa opiskelijoille palautetta.

  11. PLE info: KYS/osasto 2012, Anna-Leena Ruotsalainen
    Osallistujia: 4 /4 naista

  12. Anna-Leena Ruotsalainen sanoo:

    PLE info: KYS /lasten neurologinen yksikkö, Anna-Leena Ruotsalainen
    Osallistujia: 4 / 4 naista

    Osallistujat kiinnostuneita uudesta toimintatavasta.

  13. Pirkko Abdelhamid sanoo:

    PLE info naistentautien osastolla 24.11. osallistujia 5. Kysymyksiä ei juuri noussut. Yhdellä sairaanhoitajalla oli todella positiiviset kokemukset PLE:n käytöstä, ohjattavana oli ollut sawelainen opiskelija. Keskusteltiin mm tietosuojasta ja todettiin että ohjaaja voi samoin kuin opettajakin ohjata opiskelijaa, että tietosuoja säilyy kirjoitetussa tekstissä. Keskusteltiin myös siitä, että ohjaaja voi kirjoittaa arviointinsa ensin wordillä omalle koneelleen ja siirtää tekstin sitten opiskelijan PLE:hen.

  14. PLE info: KYS / Julkulan sairaala, Anna-Leena Ruotsalainen
    Osallistujia: 14 / 8 naista

    Keskustelussa nousi esille kenen vastuu on mitä opiskelija kirjoittaa (kts. edellinen Julkulan käynti), keskusteltiin opiskelijoiden mahdollisuudesta muokata saamaansa palautetta, kerroin esimerkin mitä siitä voi seurata opiskelijlle. Keskusteltiin kuka ohjaa työpaikalla työtekijöiden perehdytyksen ja kek´skustelussa nousi esille ”klinikkaopettajan” rooli, joka voisi perehdyttää / kouluttaa henkilökuntaa uuteen toimintatapaan. Hyvin keskusteleva ja kantaa ottava ryhmä.

  15. Arja Kemiläinen sanoo:

    PLE Info: KYS/ Päivystysalue, 15.12.2011 Arja Kemiläinen
    Osallistujia: 15/ 11 naista
    Keskustelussa positiivinen vastaanotto ,etenkin hiljattain valmistuneiden kohdalla, jotka näkivät koko Ple idean järkevänä. Tuli esille voisiko arviointilomakkeen liittää PLe , keskusteltiin mahdollisuuksista (opiskelija voisi sen liittää liitetiedostona). Keskusteluissa kysyttiin tarvitaanko jos hyvin toimii enää perinteisiä arviointikeskusteluja .Todettiin että ne edelleen tarpeen, mutta luonne voi muuttua ja toin esille opettajan roolin muuttumisen ja etäkentillä ei käydänkään enää ja pletoimii hyvänä välineenä silloin.
    Todettiin että päivystyksessä tarvitaan joku rauhallinen tila jossa kone, jotta voi kirjoittaa Ple:hen.
    Koska päivystykseen tullaan vasta opintojen loppuvaiheessa niin ensimmäiset Ple opiskelijat tulevat vasta vuoden kuluttua, jolloin tarvitaan tod. näk hoitajille jonkinlainen lisäpriiffaus kun asia ajankohtaistuu.

  16. PLE info: KYS / leikkaus- ja anestesiologian yksikkö (Puijo, Tarina), Anna-Leena Ruotsalainen
    Osallistujia: 60 / 50 naista

    Positiivinen suhtautuminen uuteen toimintatapaan. Keskusteltiin KYS:ssä ilmaantuneista yhteyksien heikkoudesta, tietosuoja, suojamuurit ovat tuottaneet ongelmia. Oli puhetta että Savonia-amk:n puolelta ollaa yhteydessä Istekiin ja keskustellaan asiasta. Myös resurssit kirjoittamiselle nousi esille, nythän uusi toimintatapa ei lisää kirjoittamista vaan ja ainostaan dokumentaatiotapa- ja paikka muuttuu.

  17. Aija Hietanen sanoo:

    PLE-info/ Kys, keuhkotautien pkl 10.1. klo 8-9 / Aija Hietanen
    Osallistujia: 10 / naisia ei tarvitse enää merkitä, kun projekti on loppu

    Mukana oli myös PLE-opiskelija. Käytäntö oli uutta lähes kaikille mukana olleille. Erittäin myönteinen suhtautuminen ja innollaan ja iloisen oloinen henkilökunta, joka selvästi haluaa ottaa vastaan uusia haasteita ja kehittää opiskelijan ohjauksen taitojaan ja käytäntöjään.

  18. Aija Hietanen sanoo:

    PLE-info: KYS, Keuhkosairauksien vuodeosasto 12.1.2012 klo 14-15 / Aija Hietanen
    Osallistujia: 9

    Kahdella hoitajista oli jo kokemusta PLE.stä ja sinne kommentoinnista. Selvästi ”blogi” on tutumpi nimike kuin PLE. Yritin kuitenkin markkinoida PLE-käsitettä, mutta hyvällä lapsella on monta nimeä, eikä Pelekään huono nimi ole 🙂

    Kokemusta omaavilla hoitajilla oli pelkkää myönteistä sanottavaa. Nykyisin korostan erityisen paljon sosiaalisen median epävarmuutta ja epäluotettavuutta ja sitä, että kirjoittaminen on JULKISTA, vaikka se on salasanojen takana. Ja aina kerron myös sen, että opiskelija voi muokata kommentteja vielä senkin jälkeen, kun ohjaaja on sen lähettänyt. Ja tämähän tietysti aiheuttaa paljon keskustelua ja epäröintiä. Useinmiten kommentti on, että ”eihän tuo voi sitten olla kaiken arvioinnin ainoa lähtökohta” – EI VOIKAAN! Mutta se on hyvä keino seurata opiskelijan oppimisprosessia.

  19. Aija Hietanen sanoo:

    PLE-info: KYS, Sydänkeskus, tutkimusosasto. 13.1.2012 klo 13-14 / Aija Hietanen
    Osallistujia: 6

    Kahdelle hoitajalle tuttua, muille vielä vierasta. Myönteinen suhtautuminen ja epäröintiä, kun kerroin somen olevan epävarmaa ja epäluotettavaa, mutta että sen kanssa täytyy oppia elämään.
    Kivaa keskustelua sosiaalisesta mediasta ja sen käytöstä opetuksessa.

  20. Aija Hietanen sanoo:

    PLE-infot: KYS, keskusheräämö, 2.2.2012 klo 13-13.30 ja 13.30-14.00
    Osallistujia: 13

    Kukaan ei ollut kuullut aikaisemmin PLE:stä ja opiskelijoiden ohjauksesta sen avulla. Sosiaalisen median käyttöönotto herätti epäilyksiä ja joissakin jopa vastustusta. Opiskelijat ovat vain viikon keskusheräämössä ja sen vuoksi heräsi myös kysymyksiä siitä, pitääkö opiskelijoilla olla tavoitteet myös sille jaksolle. KYLLÄ PITÄÄ. Ja myös ohjaajien tulee ohjata opiskelijoita, vaikka jakso onkin lyhyt. Enemmän heräsi keskustelua opiskelijoiden ohjauksesta ja arvioinnista kuin varsinaisesta PLE.stä.

  21. Aija Hietanen sanoo:

    KYS 4.12.2013 Opiskelijavastaavien kokous. Käytiin läpi Savonian blogitilannetta ja keskusteltiin blogiin kirjoittamisen käytännöistä ja ohjeista. Todettiin, että sote-alan blogeissa tulee erityisesti huomioida tietosuoja/turva-asiat. Lisäksi todettiin, ettei käytännöt ole vielä muotoutuneet yhtenäisiksi opettajilla sen enempää kuin harjoittelun ohjaajillakaan. Ohjaajilla hankaluutta tuottaa lähinnä se, että ei tiedä, mitä oikein blogiin tulisi kirjoittaa. Lisäksi omalla nimellä kirjoittaminen voi olla alussa hankalaa. Kaikki eivät ole myöskään tottuneet kirjoittamaan palautetta. Myöskään kaikki opettajat eivät tue blogikäytäntöä, vaan pyytävät silti opiskelijaa lähettämään samat asiat vielä sähköpostilla. Lisäksi osa suhtautuu blogiin skeptisesti, koska se on sosiaalisen median väline.

    Sovittiin, että blogi-käytäntöä esitellään taas ensi vuoden aikana opiskelijan ohjauksen päivässä. Lisäksi oppilaitokselta voi pyytää (Aijaa) opastamaan ohjaajia blogin käytössä. Lopuksi kerrottiin tulevaisuuden suunnitelmista eli siitä, että Savonialla on asennettu oma wordpress-blogi, johon opiskelijat tekevät vuoden 2014 alusta omat bloginsa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s